Media tradycyjne versus media interaktywne

Medioznawcy, wydawcy gazet, producenci telewizyjni, a także coraz częściej zwyczajni ludzie, toczą burzliwe nieraz spory na temat różnic pomiędzy mediami tradycyjnymi, a nowoczesnymi mediami interaktywnymi, każdy ma mnóstwo argumentów na poparcie swoich racji, co czasami sprowadza całą dyskusję do jałowych sporów o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkiej Nocy. Media tradycyjne, takie jak gazety czy radio miewają słuszne obawy, że media interaktywne, a wśród nich przede wszystkim internet będą powoli wypierać z rynku dotąd znane formy komunikacji z czytelnikiem, słuchaczem i widzem. Podstawowa różnica pomiędzy oboma rodzajami mediów daje się bowiem sprowadzić do dwóch podstawowych spraw. Pierwsza to zdecydowanie bardziej atrakcyjna forma, co wynika z różnorodności dostępnych form kontaktu z odbiorcą. Media nowoczesne maja w tym względzie niezaprzeczalna przewagę nad tradycyjnymi. Druga kwestia to właśnie owa interaktywność, czyli możliwość natychmiastowej reakcji odbiorcy na podawane mu treści. Można to zrobić za pomocą komentarza pod artykułem w jakimś serwisie internetowym, wyrazić opinię na forum, czy wręcz samemu stać się autorem publikacji chociażby w formie niezwykle popularnych blogów. Listy od czytelników publikowane w rubryce na ostatniej stronie nikogo już nie zadowolą.