Media wpływają na odbiór świata

Kiedy mowa o wywieraniu wpływu przez media na odbiór świata przez ogół społeczeństwa, wszyscy uśmiechają się ze zrozumieniem i kiwają głowami, bo zjawisko jest dobrze znane i po wielekroć opisywane w literaturze specjalistyczne, popularnonaukowej oraz licznych artykułach. Nie chodzi więc o poruszanie po raz kolejny tematu tak banalnego, że byłby po prostu nudny. Kiedy mowa o wpływie mediów na odbiór świata prze ich użytkowników, to mamy do czynienia ze znacznie poważniejszym zjawiskiem, polegającym na nieco innym ukształtowaniu funkcji poznawczych u przedstawicieli młodego pokolenia, przyzwyczajonych do cyfrowego świata i interaktywnych sposobów komunikowania się w internecie. Biolodzy i socjolodzy zaczynają nawet zastanawiać się, czy zmiany nie będą miały charakteru ewolucyjnego i czy nie wpływają na budowę mózgu, a konkretnie połączeń nerwowych odpowiadających za przyswajanie, opracowywanie i zapamiętywanie danych. Dzisiejsze pokolenie, korzystające z nowoczesnych mediów i przyzwyczajone do świata cyfrowego, który stał się wręcz jego środowiskiem naturalnym, odbiera świat inaczej. Typowa jest wielozadaniowość, zwana także podzielnością uwagi, polegająca na równoczesnym wykonywaniu kilku czynności. Młody człowiek jednocześnie się uczy, czyta artykuł, rozmawia na czecie i słucha muzyki.