Subiektywny ranking mediów

Systematycznie w rozmaitych mediach ukazują się wyniki sondażowych badan pokazujących sprzedaż poszczególnych gazet, oglądalność programów telewizyjnych czy słuchalność rozgłośni radiowych. Niektóre z mediów od lat plasują się na czołowych pozycjach w tych rankingach, z kolei inne systematycznie spadają albo wręcz przeciwnie, wspinają się w górę zyskując wciąż nowych słuchaczy czy widzów. Badania takie są niezwykle pouczające z socjologicznego punktu widzenia, bo dają specjalistom pewien obraz zainteresowań i preferencji społecznych, odnośnie nie tylko strony politycznej zyskującej popularność w oczach opinii publicznej, ale także na temat medium najbardziej popularnego i najchętniej wybieranego przez odbiorców. Od wielu lat na czołowym miejscy w tych rankingach znajduje się internet. Służy on dzisiaj ludziom niemal do wszystkiego, zaspokajając równie dobrze zapotrzebowanie na dostęp do aktualnych informacji z kraju i ze świata, jak i na treści o charakterze rozrywkowym. Uczniowie wykorzystują internet jako miejsce do nauki i zbierania materiałów czy opracowań do prac domowych, ale równie często jest dla nich po prostu okazja do potrzymania kontaktów z kolegami z klasy lub do nawiązania nowych znajomości. Takiej różnorodności nie mogły w żaden sposób zapewnić media starszej generacji.